۱۳ دی ۱۳۸۸، ۹:۳۰

کارگران خواستار شدند /

راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارگری عرضه کالا

راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای کارگری عرضه کالا

عضو شورای عالی کار گفت: کارگران خواستار راه اندازی فروشگاه‌های عرضه کالاها و اجناس با قیمت ثابت در کشور برای کاهش فاصله دستمزد و هزینه ها هستند.

ولی الله صالحی در گفتگو با مهر در خصوص امکان برقراری کمکهای غیرنقدی به کارگران برای جبران دستمزدهای پایین و طرح آن در شورای عالی کار، گفت: در زمان تعیین حداقل دستمزد سالجاری کارگران توسط نمایندگان کارگری عضو شورا به نمایندگان دولت و کارفرمایی پیشنهاد کمک غیرنقدی را مطرح کردیم.

فروشگاههای کارگری

عضو شورای عالی کار اظهار داشت: پیشنهاد به نحوی بود که به نمایندگی از کارگران خواستار شدیم تا فروشگاههایی را با علائم مشخص برای ارائه کالاها واجناس مورد نیاز کارگران با قیمتهای مناسب و به دور از انتفاع فروشگاه و با قیمتهای ثابت ارائه شود تا از این طریق بتوانیم بخشی از هزینه های کارگران را جبران کنیم و آن را کاهش دهیم.

صالحی در ادامه بیان داشت: متاسفانه این راهکار مناسب گروه کارگری برای حل مشکل دستمزدهای پایین کارگران با مخالفت مواجه شد و گروه کارفرمایی و دولت در این زمینه با کارگران همکاری نکردند.

تاخیر در پرداخت بن کارگری

وی در این زمینه که چرا زمینه پرداخت نقدی بن کارگری فراهم نمی شود و نمایندگان کارگران خواستار پرداخت غیرنقدی کمک هزینه به کارگران هستند؟ خاطر نشان کرد: متاسفانه در زمینه پرداخت بن های نقدی کارگران سرعت عمل خوبی توسط دستگاههای ذی ربط و همچنین اتحادیه امکان صورت نمی گیرد.

این مقام مسئول کارگری افزود: در مواردی ممکن است بن نقدی یک یا دو سال در اتحادیه امکان باقی بماند و پس از آن کالایی با کیفیت پایین و نامناسب به کارگران تحویل شود که در این مورد علاوه بر اینکه قدرت انتخاب کارگران از آنها سلب می شود بلکه ممکن است کالایی به وی تحویل شود که به آن نیاز ندارد.

درخواست کارگران: یارانه را مستقیم بپردازید

به گفته صالحی هم اکنون میزان پرداخت بن نقدی به کارگران مبلغ 10 هزار تومان است که به کارگران پرداخت می شود که این مبلغ نمی تواند کمک قابل توجهی در تامین مایحتاج خانوار کارگری باشد و نیاز است تا غنی تر شود.

عضو شورای عالی کار تصریح کرد: نمایندگان کارگران به دنبال این هستند که بتوانند سهم دولت را که به اتحادیه امکان و از آن طریق به کارگران پرداخت می شود را به دلیل مشکلاتی که ذکر شد مستقیم در اختیار کارگران قرار دهند چون دولت در این زمینه یارانه ای نیز صرف کمک به کارگران می کند که آن هم باید به کارگران پرداخت شود.

کمک دولتی سالیانه 20 هزار تومان

وی با ذکر این نکته که در حال حاضر کمکهای دولتی به کارگران به صورت مبالغ پایین انجام می شود، گفت: هم اکنون سالیانه 20 هزار تومان به صورت سرانه به کارگران پرداخت می شود که نیاز است تا برای کمک به زندگی کارگران بیشتر شود.

صالحی در پایان نیز به آخرین اقدامات شورای عالی کار برای تقویت کمک هزینه مسکن کارگران اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه نیز پیگیریهایی برای بهبود وضعیت کارگران شده است و در قالبهای مسکن مهر و زمینهای 99 ساله تلاشهایی برای کمک به بحث مسکن کارگران صورت داده ایم.

کد خبر 1009048

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha